طنز

مرجع مطالب طنز ایرانی

طنز

مرجع مطالب طنز ایرانی

طنز چیست؟

خبرگزاری فارس:طنز (Satire) از اقسام هجو است اما فرق آن با هجو این است که آن تندی و تیزی و صراحت هجو در طنز نیست. وانگهی در طنز معمولا مقاصد اصلاح طلبانه و اجتماعی مطرح است طنز کاستن از مقام و کیفیت کسی یا چیزی است به نحوی که باعث خنده و سرگرمی شود و گاهی در آن تحقیری باشد.

طنز چیست؟
طنز (Satire) از اقسام هجو است اما فرق آن با هجو این است که آن تندی و تیزی و صراحت هجو در طنز نیست. وانگهی در طنز معمولا مقاصد اصلاح طلبانه و اجتماعی مطرح است طنز کاستن از مقام و کیفیت کسی یا چیزی است به نحوی که باعث خنده و سرگرمی شود و گاهی در آن تحقیری باشد. بین طنز و کمدی هم البته فرق است. در کمدی معمولا خنده به خاطر خنده مطرح است، اما در طنز خنده برای استهزاء است.
 
ادامه مطلب ...

طنزپردازان و شیوه های طنزپردازی در ایران عصر سلجوقیان

در ایران عصر سلاجقه، طنز، به عنوان خنده طعنه آمیز به مسائل گوناگون جامعه به کار می رفته است . در تاریخ نگاری مدرن ادبیات ایران اسلا می ، طنزپردازی به همان معنای امروزین« قصد نقد اجتماعی سیاسی»، فعالیتی ادبی تعریف شده است که عمدتا توسط شعرا در قالب یک نوع ادبی خاص انجام و ترویج می شده است . 

  ادامه مطلب ...

بیابانکی: در طنزپردازی از سعدی و حافظ الگو بگیریم

سعید بیابانکی، شاعر و طنزپرداز، بیان کرد: طنز در لفافه سخن گفتن است، ما عبید زاکانی، سعدی، حافظ و ... را داریم که لازم است در طنزپردازی از آن‌ها الگو بگیریم.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سعید بیابانکی، نویسنده و شاعر شناخته شده کشورمان، درباره ظرفیت های استفاده از طنز غیرمبتذل در ساخت فیلم کمدی سخن گفت.

وی با بیان اینکه کار طنز فقط خنداندن نیست، بیان کرد: یکی از وظایف مهم طنز این است که مخاطب را به اندیشه فرو ببرد و او را نسبت به وقایعی که پیرامونش در جریان است آگاه و حساس کند.

وی با اشاره به فعالیت های مثمرثمر دفتر طنز حوزه هنری در بهبود وضعیت طنز در کشور، بیان کرد: تولید محتوای طنز واقعی، فخیم، استوار و جدی از وظایفی است که این دفتر بر عهده دارد و این‌طور که شواهد هم از آن حکایت می‌کنند، توانسته در این زمینه مفید باشد. این دفتر جریانی در عرصه طنز ایجاد کرده و شاعران طنزپرداز و کتاب های خواندنی را تحویل داده است. 
ادامه مطلب ...

شگردهای طنز پردازی رسول پرویزی در کتاب "شلوارهای وصله دار"

شگردهای طنز پردازی رسول پرویزی در کتاب "شلوارهای وصله دار"

مقاله 10، دوره 17، شماره 33، پاییز و زمستان 1395، صفحه 305-333  XMLاصل مقاله (509 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سارا زارع جیرهنده  1؛ علی اکبر باقری خلیلی2
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
2دانشیاردانشگاه مازندران
چکیده
طنز از انواع فرعی ادبیّات و زاده ی اعتراض است. آیینه ای است که نظارگان چهره ی هرکس جز خود را در آن می بینند. طنز تصویر هنری اجتماع نقیضین است. 
ادامه مطلب ...

طنز-و-شیوه-های-طنزپردازی-در-داستان-های-کودک-و-نوجوان-فرهاد-حسن-زاده

ادبیات کودک و نوجوان، گونه ی نوظهور ادبی است که در قرن حاضر به عنوان یک نحله ی مستقل مطرح شده است. نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان تلاش کرده اند تا آثاری خاصّ مخاطب کودک و نوجوان خلق کنند  ادامه مطلب ...