طنز

مرجع مطالب طنز ایرانی

طنز

مرجع مطالب طنز ایرانی

تور خارجی چیست ؟

تور چیست ؟

تور چیست ؟ شامل چه مزایایی می شود؟

وقتی صحبت از تور می شود ناخودآگاه ذهن به سمت تور ماهی گیری می رود.

از آنجائیکه ماهی سرمایه اقیانوس ها و دریا های بیکران است ! و گوهری است که همه به دنبالش هستند ، تور مسافرتی ، تعریفی از دریای بی نظیر و اقیانوس های عظیم دارد و مسافران محترم نیز مرواریدی هستند که می بایست توسط آژانس های مسافرتی هدایت شده و تورهای مسافرتی آنان تنظیم گردد.

مزایای استفاده از تور: سفر دسته جمعی، آشنائی اعضای گروه با یکدیگر ، آشنا شدن با مکان های دیدنی و کسب اطلاعات مفید ، تاریخی،کشاورزی،زیارتی و غیره. بعضاً اتفاقات بسیار خوب در تورها رقم می خورد که باعث خیر و شادی گردیده. در تورها بر اثر آشنا شدن مسافران با یکدیگر ارتباطات دوستی، کاری و تجاری ها متعددی رخ داده است.

استفاده از تور،بهترین راه سفر و خیالی آسوده، برای هر مسافر است.

آژانس مسافرتی و هوایی با ایجاد تور و تور های تفریحی،سیاحتی،زیارتی،فرهنگی و هنری،تجاری،ورزشی،آموزشی،نمایشگاهی،پزشکی و غیره امکانی را بوجود آورده اند تا مردم به راحتی سفر نمایند.

تورها شامل چه خدماتی می باشند؟

تورها خدماتی چون: اخذ بلیط و ویزا،رزرو هتل،برنامه سفر،راهنمای تور،بیمه مسافرتی ترانسفر از فرودگاه به هتل و بلعکس،گشت های مشخص شده و سایر خدمات که (غالباً به نحوه قرارداد بین آژانس های مسافرتی و هوایی دو کشور مبدا و مقصد مربوط می گردد) را دارا می باشند.

تورهای مسافرتی به دو دسته تقسیم می شوند.

۱-تورهای گروهی (بسته).

۲-تورهای انفرادی (باز).

تعریف تورهای گروهی: این دست تورهای تفریحی ، طوری طراحی می شوند که آژانس مسافرتی و هوایی، برای تاریخ مشخصی با توجه به تعداد صندلی پرواز خریداری نموده، گروهی معدود را ثبت نام کرده و برنامه سفر آنان را تنظیم می نمایند. اغلب در چنین حالتی تمام گروه از مبدا به همراه راهنمای تور به کشور مقصد سفر نموده و باز می گردند.

تعریف تورهای انفرادی: این تورها که حجم بالائی از مسافران را تشکیل می دهند، اغلب از آژانس های مسافرتی گوناگون، تورها خریداری می شوند و تمام مسافران با یک پرواز از قبل تعیین شده به سوی مقصد پرواز می نمایند. برنامه سفر و راهنمای تور، این دست تورها در کشور مقصد مشخص می گردد.

تورهای داخلی / تورهای خارجی

تور داخلی شامل :

تور کیش / تورقشم تور مشهد / تور شیراز / تور کرمانشاه /تور گلاب گیری کاشان / تور جنگل ابر / تور کویر / تور یزد / تور نمک آبرود / تور همدان / تور اصفهان / تور قزوین / تور تبریز / تور ارومیه / تور آب گرم سرعین ، سراب ، محلات / تور گنبد / تور تنگه واشی / تور قلعه رودخان / تور کلاردشت / تور ماسوله / تور اسکی / و سایر تورهای دیگر.

 

تور خارجی :

تور استانبول / تور آنتالیا / تور بودروم / تور مارماریس / تور کوش آداسی / تور ازمیر / تور چشمه / تور قبرس / تور آنکارا / تور مسکو، سنت پترزبورگ / تور یونان / تور فرانسه / تور ایتالیا / تور هلند / تور اتریش / تور اسپانیا / تور آلمان / تور تونس / تورمصر / تور دبی / تور مکه و مدینه / تور کربلا / تور لبنان / تور سوریه / تور هند(تورهایآگرا، دهلی ،جیپور،گوا،بمبئی) / تور چین ( تورهای گوانگجو، تور شنزن، تور پکن، تورشانگهای، تور هانگزو) / تور مالزی و سنگاپور/ تور کوالالامپور، تور پنانگ،تور لنکاوی / تور تایلند( تور بانکوک،تور پاتایا،تور پوکت(فوکت)،تور ساموئی) / تور اندونزی ( تورهای جاکارتا،بالی،کوتا،نوسادوا) / تور ژاپن / تورافریقای جنوبی / تور برزیل / تور کانادا / تور کلمبیا / تور موریس / تور مالدیو / تور مکزیک /تور ارمنستان / تور استرالیا (تورهای ملبورن، سیدنی) / تور انگلیس / تور آمریکا و سایر تورها.

به مردم محترم و هموطنان خوش سفر، توصیه می شود که تورهای خویش را از آژانس های مسافرتی و هوایی تهیه نموده و هنگام عقد قرارداد به تمام مفاد آن دقت نمایند بنده به شما پیشنهاد میکنم با سلام پرواز کاملا با اطمینان سفر کنید


منبع : ghasreshayan

کاخ بیست ستون معروف به کاخ چهلستون

کاخ بیست ستون معروف به کاخ چهلستون

 

کاخ بیست ستون معروف به کاخ چهلستون

با بخش دیدنی های ایران مجله اینترنتی بیست ستون همراه باشید

با انتخاب ‌اصفهان به‌عنوان پایتخت سلطنت و گسترش شهر به طرف جنوب و احداث میدان در آن، طرح استقرار کاخ های شاهی به وسیله شیخ بهایی ریخته شد. مجموعه کاخ هایی که از عمارت " عالی قاپو " آغاز می‌شد و تا میدان اصلی و مرکزی چهارباغ عباسی ‌اصفهان ادامه داشت. از جمله این کاخ ها، کاخ بیست ستون یا چهل‌ستون از بناهای زیبای تاریخی ‌اصفهان است. مساحت کاخ چهل ستون در حدود ۶۷۰۰۰ مترمربع است، این کاخ در دوره شاه عباس اول در سال 1057 هجری آغاز به ساخت شد و در وسط آن عمارتی ساخته‌شده بود. شاه عباس اول، کوشکی در میان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه‌های چهار گوشه آن را در بر می‌گرفت. ادامه تکمیل شدن کاخ بیست ستون در دوران سلطنت شاه عباس دوم صورت گرفت و در ساختمان اصلی کاخ، تغییرات جزئی داده شد. قسمت های تالار ‌آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی، حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات ‌نقاشی و ‌آینه‌کاری به همراه تالار ۱۸ ستون افزوده گردید.  

 

قسمت های اصلی این کاخ عبارت‌اند از:

تالار ‌آینه تالار ۱۸ ستون تصویری شاه عباس اول با تاج مخصوص بر روی دیوار تزئینات گران‌بهای طلاکاری  و نقاشی های بسیار زیبای سالن پادشاه شیرهای سنگی چهارگوشه

 حوض مرکزی کاخ 

 آثاری مانند سر در مسجد قطبیه و سردرهای زاویه درب کوشک

 و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی

 که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب شده است.

 انتخاب فضائی گسترده در کاخ که در آن زمان " دولت‌خانه" نامیده می‌شد

 و بررسی هایی که برای آینده انجام می‌شد، 

تماما حکایت از ذوق، استعداد و خلاقیت شیخ بهایی دانشمند خوش‌نام و مشهور صفویه دارد.

در محوطه این مجموعه عظیم شامل چندین کاخ سلطنتی بود، عمارت هایی مانند:

تالار اشرف جبه خانه رکیب خانه کشیک خانه کاخ هشت بهشت توحید خانه

و بر خی عمارات دیگر ساخته شد.

ساختمان کاخ:

 

ایوان کاخ چهلستون از دو بخش اصلی تشکیل شده است یک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفیع برافراشته شده چهار ستون وسط که بر روی ۴ شیر سنگی قرار گرفته و حجاری آن‌ها شامل دو شیر است که به یک سر انسان نشان داده می‌شود. از دهان این چهار شیر ‌آب فوران می‌کرد و به حوض مرمری تالار می‌ریخت. بخش دوم ایوان که ارتفاع بیشتر دارد سردر ورودی تالار را تشکیل می‌دهد و به تالار ‌آینه معروف است. این قسمت بر دو ستون قرارگرفته و سراسر این تالار با ‌آینه کاری زیبا هنری تزیین شده است.

 

آینه های خوش‌نقش و زیبا که به صورت معرق در کنار ‌آینه های قدی و خشتی استفاده شده است. سقف تالار را قاب‌های چوبی و به اشکال مختلف هندسی پوشانده‌اند. تصویر قرینه حوض مرمرین وسط ایوان در سقف پر ‌آینه منعکس می‌گردد. این قرینه‌سازی تقریبا شبیه به ایوان عالی قاپو می‌باشد.

 

تالار مرکزی کاخ حاوی نقاشی هایی است که وقایع تاریخی دوران‌های مختلف را بیان می‌دارند. این سالن با شکوه که بر گنبدی منقوش استوار است با لچکی های رنگارنگ و طرح‌های طلایی و شفاف از شاهکارهای هنری آن عصر محسوب می‌شوند. برخی از این ‌نقاشی ها در عصر قاجار ‌نقاشیشده‌اند شرح پذیرائی شاه عباس اول و دوم و شاه طهماسب از امرای ترکستان و همایون هندی و نیز جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان است. دو‌نقاشی دیگر که یکی روبروی در ورودی تالار و دیگری مقابل آن است جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و جنگ کرنال در زمان نادرشاه افشار را نشان می‌دهد.

 

 

در دو طرف سالن مرکزی کاخ چهلستون تصاویری 

از سفیران و توریست‌های اروپایی که در آن زمان در ‌اصفهان بوده‌اند ‌نقاشی شده است.

 این تصاویر منصوب به دو نقاش هلندی به نام‌های (آنژل anjel) و

 (لوکار lokar) هستند. در حال حاضر عمارت چهلستون به‌صورت باغ و موزه‌ای که سالن مرکزی آن محل نمایش

 برخی از ‌آثار هنری دوران های مختلف ایران است مورد بازدید جهانگردان خارجی و مهمانان داخلی قرار می‌گیرد.

 

 وجه تمایز کاخ بیست ستون:

از جمله بناهای زیبای این کاخ، ساختمان کوچکی بود که شاه عباس اول دستور ساخت آن را در باغ جهان‌نما به‌صورت کوشک یا کلاه فرنگی صادر کرد و این عمارت در زمان شاه عباس دوم تکمیل و توسعه یافت و چهلستون نام‌گذاری شد. ایوان اصلی بر بیست ستون استوار است که از‌آینه‌کاری های بسیار زیبا منقوش شده است.

 

بسیاری از محققین وجه تمایز کاخ بیست ستون را انعکاس بیست ستون ایوان اصلی در ‌استخر زیبا و بزرگ عمارت می‌دانند. از این مطلب نیز نباید گذشت که نقش عدد ۴۰ در فرهنگ و ادب فارسی نیز شاید دلیل دیگری بر نام‌گذاری این عمارت به چهلستون می‌باشد چرا که عدد 40 نشانه تعدد و کثرت در زبان ادب و هنر پارسی است.

مؤلف کتاب " ‌معماری اسلامی" نام‌گذاری این عمارت به نام چهلستون را « ... نوعی بازی بصری قلمداد می‌کند زیرا نمائی با تعداد زیادی ستون در ‌آب انعکاس یافته است ... ».

در خصوص سال اتمام این عمارت به قصیده معروف صائب تبریزی که در وصف چهلستون سروده شده و در آن سال 1057 ذکر شده استناد نموده‌اند. "صائب تبریزی" از جمله شاعران معاصر این کاخ و ملک الشعراء آن روزگار است که در قصیده زیبا و بلندی "چهلستون" را توصیف نموده و در پایان این قصیده با مصراع " قبله‌گاه تاجداران باد دائم این مکان " سال ۱۰۵۷ هجری را بیان کرده است.

منبع: www.bistsotoon.com